معرفی ده اکتشاف برتر سال 2004

کشف آثار وجود آب در گذشته مریخ که توسط دو مریخ نورد ناسا انجام شد در صدر فهرست ده اکتشاف علمی برتر سال 2004 قرار گرفته است.

این فهرست که هرسال توسط مجله "ساینس" (Science) تهیه می شود همواره باعث اختلاف نظر میان کارشناسان و دانشمندان شده است و فهرست امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مریخ نوردها علیرغم رقابت فشرده اکتشافات مهم دیگری، از جمله کشف یک گونه کوتوله هم خانواده انسان در اندونزی، در این فهرست صدرنشین شدند.

اما دونالد کندی، سردبیر مجله ساینس، گفت انتخاب جایگاه نخست در این فهرست "کار چندان دشواری نیز نبوده است."

با این حال همه با برداشت او موافق نیستند. برای برخی، اعلام خبر همانندسازی ژنتیکی جنین انسان توسط دانشمندان در کره جنوبی در ماه فوریه دارای اهمیتی فراگیر بوده است.

پروفسور کریستوفر هیگینز، مدیر مرکز علوم بالینی شورای تحقیقات پزشکی در لندن، بریتانیا، گفت: "آن دستاورد (در کره جنوبی) دارای طیف گسترده ای از پیامدها خواهد بود و واقعا تحول مهمی است."

وی گفت: "من مریخ نوردها را در صدر نمی نشانم. البته دستاورد مهمی در زمینه فن آوری بوده است، اما آنها نشانه های حیات را کشف نکرده اند. اگر چنین کرده بودند، در آن صورت واقعه ای بی نهایت مهیج می بود."

دستاورد دانشمندان در کره جنوبی گام مهمی در جهت حرکت به سوی همانندسازی ژنتیکی برای مقاصد درمانی بود. اما پرفسور هیگینز همچنین آن را دارای تبعات فلسفی می داند.
ادامه...