گل رز آسمانی برای روز والنتاین

 


سحابی غنچه ای: زیبا
نیست؟

تلسکوپ فضایی اسپیتزر عکسی از یک سحابی آسمانی را که به یک گل رز صورتی شباهت دارد به زمین ارسال کرده است. دانشمندان این عکس را هدیه والنتاین توصیف کرده اند.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر که سال گذشته به فضا پرتاب شد و چند ماه قبل در مدار خود قرار گرفت این عکس را از خوشه ای از ستارگان نوزاد که در دل یک سحابی به نام "ان جی سی 7129" جای گرفته اند تهیه کرده است. این سحابی از نوع انعکاسی (Reflection nebula) است.

توماس مگیت، منجم مرکز هاروارد اسمیتسونین، می گوید: "این عکس نه فقط زیباست، بلکه به درک چگونگی تشکیل ستارگان در محیط پرازدحام سحابی ها یاری می رساند."

خورشید نیز میلیاردها سال قبل در چنین محیطی متولد شد.

تشکیل سیارات

"ان جی سی 7129" که به غنچه گل رز شباهت دارد در فاصله 3330 سال نوری از زمین در صورت فلکی "سیفیوس" (گروه ستارگان شمالی) واقع است. ابعاد این سحابی 10 سال نوری است و حدود 130 ستاره جوان در آن جای گرفته است.

البته تلسکوپ های زمینی در گذشته عکس هایی در طیف نوری قابل رویت از این سحابی گرفته بودند، اما تلسکوپ اسپیتزر که در مقابل تشعشعات مادون قرمز حساس است، جزئیات بسیار غنی تری را ظاهر می کند.

بخش صورتی رنگ سحابی حاوی ستارگان بالغ است که لایه هایی از گازهای داغ از آنها فوران می کند، درحالی که ساقه سبزرنگ آن حاوی ستارگان نوزاد است که تشعشعات آنها گازهای اطراف را ملتهب کرده است.

دانشمندان با تحلیل مقدار و نوع تشعشعات مادون قرمز ساطع شده از تقریبا تمامی ستارگان این خوشه، می توانند آن دسته از ستارگان دارای حلقه های مدور را شناسایی کنند. این حلقه ها نهایتا به تشکیل سیارات منجر خواهد شد.

این مشاهدات در نهایت به ستاره شناسان کمک خواهد کرد تا متوجه شوند منظومه های متشکل از سیارات چگونه در این سحابی ها شکل می گیرند.